Petrol fiyatları havacılık şirketlerini vurdu

Yaratılış Tarihi: 16 Haziran 2025 17:53
İsrail’in İran’a saldırabileceği ve saldırının gerçekleşmesiyle hızlanabileceği haberi ile başlayan petrol fiyatları, havayollarının eylemlerinde sert düşüşlere neden oldu.
Küresel pazarlarda, Orta Doğu’daki jeopolitik gerginliğin tırmanması fiyatları zorlaştırmaya devam ediyor.
İsrail ve İran arasındaki ve geçen hafta Cuma sabahı olan İran arasındaki karşılıklı saldırılar, belirsizlikler dikkatle izlenirken, son çatışmaların küresel risk algısının artmasında ne kadar etkili olduğu.
4 gün süren saldırılarda, saldırı alarmları, bugün İran’dan gelen yoğun füze nedeniyle İsrail’de geniş bir saldırı yelpazesi çaldı. Saldırıda, İsrail hava savunma sistemlerini aşan füzelerin bazıları Tel Aviv’i ve çevresini etkiledi.
Analistler, ABD ve Çin’in tarife anlaşmasından sonra özkaynak piyasalarında risk altındaki iştah artışının Orta Doğu’daki jeopolitik gerginlikten sonra tekrar azaldığını ve İran ve İsrail arasındaki gerilimin, özellikle enerji arzının belirsizliğinden kaynaklandığını söyledi.
İsrail’in İran’a saldırmaya hazırlandığı haberinin ardından Brent Petrol fiyatı, gündemden düşmenin ardından Mayıs ayının sonuna kıyasla % 25 artarak 76 dolara yükseldi ve bu haberin son 4 günü gerçeğe dönüştü.
Yakıt maliyetlerinin artabileceği endişe
Petrol fiyatlarındaki artış, havayollarının eylemlerini olumsuz etkiledi. Petrol arzı sorunları durumunda yakıt maliyetlerinin artabileceği endişesi, Mayıs ayı sonuna göre havayollarının eylemlerinde önemli bir azalmaya neden olmuştur.
Yakıt, bir havayolunun operasyonel maliyetinin önemli bir bölümünü oluşturur. Petrol fiyatlarındaki artış, havayollarının finansal tablolarına baskı yaparak yakıt maliyetlerini artırıyor.
Aalistler, hava şirketleri bu duruma bilet fiyatlarını artırarak cevap vermeye çalışabilir, ancak bunun talepte bir azalmaya neden olabileceğini söyledi.
Artan yakıt maliyetlerinin yanı sıra, güvenlik endişeleri havayollarının eylemlerinde bir düşüşe yol açmıştır.
Bu gelişmelerle birlikte, özkaynak piyasalarında Mayıs ayı sonuna kıyasla dünyadaki ana havayollarının performansında sert düşüşler gözlenmiştir.
Oranlara ve hava teslimatının gecikmesine dayalı endişeler bile azalan
Mayıs ayının sonuna göre, Air France eylemleri yüzde 15,6 kaybetti.
Amerika Birleşik Devletleri merkezli American Airlines yüzde 9.1, Birleşik Havayolları yüzde 5,8, Southwest Havayolları: Yüzde 4,9 kaybetti.
American Airlines ayrıca Trump oranlarından seyahat başvurusu için 2025 tahminini geri çekerken, ikinci çeyrek için Abitda’nın tahmini FAVÖK tahmini 50 $ karşılığında paylaştı. Şirket, oranların ve yüksek maliyetlerin karlılığı bastırdığını gözlemledi.
Kanada’ya dayalı Air Canada eylemleri yüzde 3,5 azaldı.
Diğer Amerikan şirketi Delta Airlines, Mayıs ayı sonuna kıyasla yüzde 2,8 kaybetti.
Alman Lufthansa yatırımcıya karşı yüzde 1,4 kaybetti, İngilizcede çokuluslu havayolundan bir grup havayolu şirketi yüzde 1,2, Çin Southern Airlines % 1 ve Ryanir merkezli Ryanir yüzde 0,7 kaybetti.
2025 Mart 2025 Mart’ta 1,92 milyar Euro olan Mart 2023-Marzo 2024’ün Ryanir dönemi, % 16 oranında düştü.
Ocak 2025’te Boeing’in ABD uçak üreticisi, teslimat gecikmeleri nedeniyle önceki 210 milyon yolcuyu yıkmıştı. Şirket, 31 Mart 2026’ya kadar 206 milyon yolcuyu uçurmayı hedefliyor.
Orta Doğu’daki sürekli İsrail gerilimleri nedeniyle Air France, United Airlines, Delta Air Lines ve Ryanir, Lufthansa Tel Aviv uçuşlarını askıya aldı.
Dünyadaki ana havayollarının eylemleri aşağıdaki gibidir:
Şirketin ay sonuna göre geri dönüşü (yüzde) Air France-15.6Amer Havayolları-9,1 United Havayolları-5,8 Southwest Havayolları-4.9IR Kanada-3.5Delta Havayolları-2,8Lufthansa-4 Uluslararası Havayolları Grup-2Chine Airines-0.7